Så var det denne Oslo-ekskursjonen jeg lovte å fortelle om...

Sist torsdag satte Ronny Haugeland og undertegnede oss i faderens Volvo med kurs for hovedstaden. Formålet var å møte de andre Jippi-menneskene, folk vi har hatt kontakt med i flere år, men har hatt liten anledning til å tilbringe tid sammen med. Underveis hadde vi forhåpninger om å drikke uforholdsmessig store mengder alkohol og kanskje spotte noen kjendiser. Du vet, slike ting bønder pleier å gjøre når de er i byen.

Påskuddet for å gjøre dette akkurat nå, var å feire den parallelle utgivelsen av Jens K. StyveFinnfinnfinn nr. 2 og CDen/tegneserien "Familien Ost" med Lyd.

Torsdag 12., godt utpå kvelden, ankom vi Last Train, hvor vi ble mottatt av de øldrikkende Jippi-representantene Jens K. Styve, Erik FalkEivor Vindenes og Trond Ivar Hansen. Instant bonding fulgte, og en av helgas tilbakevendende sysler ble introdusert: Tegneserie-jammen. På baksiden av gratis-postkort og annet papirrask produserte vi de første av en uendelig rekke mer eller mindre uleselige serier (se eks.). Da spørsmålet om sengeplass utpå natta ble påtrengende, trakk Erik og Jens lodd om å ha Ronny eller meg som gjest. Jens vant (meg).

Fredag var dagen for lansering. Ronny ble med Lyd opp til NRK for å intervjues av Petre, og spottet hele seks kjendiser på veien. Store deler av dagen ble ellers tilbragt på Tronsmo, hvor Jens og Lyd signerte og ble intervjuet. Tegner-celebriteter som JasonTore S. OlsenRune BorvikRobert Sørensen m.fl. kunne observeres luskende blant bladstablene. Jeg rakk også å blåse en 5-600 kroner på tegneserier (BaggeClowesCrumbChester Brown...).

Lyd er forresten identisk med Egil HegerbergAslag Guttormsgaard ogLars Lønning, hyggelige gutter med bakgrunn i bl.a. GartnerlosjenBare Egil Band og Hurra Torpedo. Men selv om vi her snakker blaserte rockestjerner, kunne jeg ikke observere så mye som et kokain-fnugg, og den eneste groupien var Ronny. CDen og rockeoperaen "Familien Ost" lanseres med luksuriøs tegneserieinnpakning signert et samlet Jippi-korps... med et påtakelig unntak i undertegnede.

Kvelden forløp i rasende tempo med vorspiel hos Jens og på Mir (baren, ikke romstasjonen), og påfølgende Lyd-konsert på Mars (utestedet, ikke planeten). Etter dette begynner ting å bli litt uklare, men jeg erindrer en flaske whisky på morrakvisten og Eivors omfattende samling vinylplater.

Lørdag formiddag var ubarmhjertig bakrus og frokost på en eller annen kunstnersoper-café. Jeg fikk ellers endelig fatt i Nick Cave-biografien "Bad Seed", og deltok i et usedvanlig fnisete slag "Kokkelimonke" med noen andre forfyllede serieskapere. Kvelden tilbragte jeg hos mine gode venner Christoffer og Ingunn, som bød på hjemmelaget poesi og vin. Deres andre besøkende, Roger, kunne forøvrig opplyse om at jeg er stor i Lakselv.

Søndag kom jeg til meg selv på en bitteliten madrass på et barneværelse, før det var tid for redaksjonsmøte for neste Forresten. Det var få som hadde håndfaste tegneserier å legge fram, men viljen til å overgå seg selv er helt klart tilstede.

Så var det takk og farvel for min og Ronnys del. Og selv om vareopptellingen viste at jeg manglet ei klokke og Ronny ei lommebok, kunne vi ikke annet enn å være enige om at det hadde vært en fin tur. Det "faglige" utbyttet er diskutabelt, men det er uansett inspirerende å møte de man oppfatter som sine åndsfrender.

PS! Nytt TEGN! Ute! Nuh! Intervju! Med Ronny! Og meg! Kjøpkjøpkjøøøøøp! (Eller ganske enkelt klikk her for å lese intervjuet gratis.)

PPS! Lyst til å se et bilde av broren min, Thomas, sammen med Bud Grace? (Thomas til venstre, Bødd er nr. to.)


PPPS! Interessert i sære tegneserier, bondagebøker og Charles Manson? Her har du et surfetips: Det hippe, amerikanske serieforlaget Fantagraphics har en ganske kul katalog som du kan få tilsendt gratis ved å trykke her.

Kommentarer