Jeg vet hva dere tenker: Den lange ventetiden siden forrige oppdatering kan bare bety at jeg har jobbet som en satan med nye tegneserier. Og det har jeg faktisk.

I påska la jeg siste hånd på Jesper og Jonathan-historien til Forresten 7. Den er på ni sider og heter "Jesper og Jonathan tar seg en fest" (kjedelig tittel, men jeg kom ikke på noe bedre. Den er ihvertfall dekkende). Selv om det er for tidlig å si om dette er det beste jeg har gjort, så vet jeg ihvertfall at jeg aldri har lagt ned så mye arbeid i en serie. Hvis du liker den, skal du vite at Jippi-redaksjonen også skal ha sin del av æren. De fikk et utkast til gjennomsyn, og la ned en nesten rørende innsats for å få det beste ut av historien min. Så takk til ErikEivorRune og Per.

I tillegg til den lange serien, har jeg fått lov til å breie meg på coveret.

Såvidt jeg vet, gikk Forresten 7 til trykking i dag og skal lanseres på Animerte dager i Oslo 30. april. Der vil du også kunne møte diverse animerte Jippitegnere (dog ikke undertegnede) på stand og se originalene utstilt.

En ting til om Forresten: Den serien som ikke kom med, var den tungt hypede ensideren "Super". Grunnen til det er at Jason helt uavhengig av meg har kommet opp med en nesten identisk idé (slike ting skjer faktisk), og siden jeg er såpass tungt inne i bladet allerede, har min Supermann måttet vike for John Arnes Darth Vader. Jeg trøster meg med at dette må bety at det var en god idé og lover å legge "Super" ut på nettet ganske så snart.

(Med "ganske så snart", mener jeg så snart jeg har fått byttet ut min lettere aldersdemente LC475 med en trendy, blågrønn IMac!)

Jeg vet at jeg opptil flere ganger på disse sidene har fablet om prosjekter som aldri har materialisert seg. Et prosjekt som skulle være rimelig bankers, er en mappe med tegneserieinspirert grafikk som Roald Andersen har tatt initiativet til. Fanatiske lesere av norske undergrunnsserier vil vite at det var Roald som i sin tid dro igang Fantazine. Siden det bladet gikk ad undas har Roald slått seg opp i det kristiansandske kunstmiljøet med eget grafikkverksted og galleri. Med på dette nye prosjektet er blant andre Fantazinetegnerne Ronny HaugelandAndreas Tellefsen og undertegnede, i tillegg til to-tre andre størrelser. Flere detaljer kommer så snart jeg vet mer.

Til slutt: Få med deg "Spandex", det nye programmet til Ronny Haugeland, på Radio Ung i Kristisansand hver lørdag kl. 12.00-13.00. Reprise på mandag 20.00. FM 106.9. Undertegnede er gjest annenhver gang.

Kommentarer