Raptus. Bergen. Overstått. Vellykket. Her er min rapport fra helga som var.

Jippi Forlag er som en stor familie - en glad gjeng som holder sammen og gjerne bor tett på hverandre på tur. Jeg må likevel innrømme at jeg ble litt skeptisk da det viste seg at jeg skulle dele dobbeltseng med økonomisjef Per Jørgen hele langhelga. Men, men. Vi var tross alt seks mann på rommet - Erik, John Arne, Ronny, Per, Ingemar og jeg - og alle var innstilt på å gjøre de nødvendige oppofrelser og forsakelser for Jippis gode sak. Min løsning på dobbeltsengproblematikken var å drikke meg i søvn hver kveld, Pers var å holde seg klin edru. Og da gikk det finfint.

Ingemar er forresten Ingemar Bengtsson, redaktør for det svenske alternativforlaget Optimal, som gir ut mange interessante serier.

Selvsagt er det mye blest og ståhei rundt aldrende Billy-skapere og danske Donald-tegnere på Raptus, men er man litt sær og vrang går det også fint an å ignorere de mest folkelige innslagene. Hyggelig er det å kunne konstatere at stadig flere utgivere av norske serier er representert på festivalen.

Jippi hadde med seg Evig ung nr. 4, hvor Tor Ærlig gir oss en ganske sneisen kriminalhistorie med antihelten Preben Mathias i en av rollene. I tillegg ble den lekre boka Schhh!, som samler serier fra de siste nummerne av Jasons Mjau Mjau lansert. Helt klart et hett julegavetips.

No Comprendo ser også ut til å gå inn i en mer aktiv periode. På Raptus lanserte de Lars Fiskes andre album om poeten Matje, "Ismen", og fortalte også om nært forestående utgivelse av nytt Steffen Kverneland-album og en samlebok med Christopher Nielsen. Dessuten kommer jo "To trøtte typer" som tegnefilmserie på NRK i høst.

Kick Ass Comics serverte Grandiosa-kanapeer til sultende seriefans og tegnere i bakrus, i tillegg til at de presenterte nytt nummer av Ghasp. Geir Moen er en av de råeste tegnerne som har dukket opp på lenge, men det mangler fremdeles en del på manus-siden. Jeg ser at det er flere nye forfattere med i neste nummer og det skal bli spennende å se hvordan det utvikler seg.

Pokus-gutta var litt bitre på trykkeriet sitt som ikke hadde greid å levere Pokus nr. 5 i tide til festivalen, men jeg fikk ihvertfall rasket med meg de utgivelsene jeg ikke hadde fra før. En av de beste tingene med Pokus, spør du meg, er at de ikke viker unna for å være både seriøse og ambisiøse. Det er nok av annenrangs humor- og stripeserier i Norge som det er. Øyvind Lauvdahls lange, filosofiske Fragmenter er et godt eksempel på at det går an å lage interessante serier med et helt annet utgangspunkt.

Men selvsagt er det det sosiale som teller på Raptus. Et høydepunkt i så måte er det tradisjonelle Jippi Kalas på fredag. I år stilte Tor Ærlig og Sofagruppen, The Loch Ness Mouse og Lacklustre som musikalske innslag. Som oppvarming for disse popstjernene stilte Juling, et solid lag serieskapere fra Jippi - Ronny Haugeland på kazoo, Erik Falk på kam, Jens K. Styve på sag og Trond Ivar Hansen på en beholder som muligens har vært brukt til oppbevaring av urinprøver. Etter intensiv øving med tilhørende tømming av minibar og krangling om bandnavn - entret de scenen på Garage med en versjon av Johnny Cash's udødelige "Ring of Fire". Svingte gjorde det jo, men instrumenteringen betydde at noe av trøkket uteble. Juling er ihvertfall det eneste bandet jeg har hørt som er blitt overdøvet av røykmaskinen.

Undertegnede er ikke like ivrig som visse andre etter å gå til scenen, men for å få ta litt del i rock and roll-livet påtok jeg meg jobben som manager. Ta kontakt for booking. Ellers synes jeg å huske at jeg ansatte en ung bergenspike som koreograf for bandet utpå kvelden.

Lørdagen og festivalmiddagen fikk en ekstra spiss da en eller annenfant ut at Jason er nominert til to Ignatz-priser. John er ikke typen som løper rundt og veiver med armer og bein bare fordi han er nominert til to prestisjetunge, amerikanske priser sammen med størrelser som Alan Moore og Chris Ware, men dette er virkelig noe av en norsk tegneseriebegivenhet. Alle involverte i Jippi har jo lenge vært klar over at seriene til Jason holder høy internasjonal klasse og nå ser det ut til at det virkelig kan løsne ellers også. Det er bare å gratulere!

Til tross for at Steffen Kverneland fant grunn til å stille spørsmålstegn ved min seksuelle orientering, er jeg enig med alle i at det var en usedvanlig fin festival. (Dessuten sa Lars Fiske at det er et uttrykk for et eller annet positivt når Steffen kaller folk for homo, så da er vel det også greit.)

Til slutt tar jeg med at jeg stadig jobber med "Serien om Roger" og at jeg stadig håper å ha solohefte å briske meg med når jeg kommer til Bergen neste år. I skrivende stund har jeg ca. 10 sider ferdigtegnet i blyant, men skriver stadig om, legger til og trekker fra.

---

Én ting til: I disse dager bidrar jeg med en kjapp Jesper og Jonathan-serie til et blad som i beste "Sammen for livet"-ånd settes sammen av norske serieskapere til inntekt for Tronsmo bokhandel i Oslo.

Tronsmo er utvilsomt Norges viktigste og beste tegneseriebutikk og har hatt mye å si for spredningen av norske og utenlands ke kvalitetsserier siste par tiårene. Selv er jeg aldri i Oslo uten å legge igjen en masse penger i den gamle kommunistsjappa. Nå sliter de med økonomien og Jippi har tatt initiativet til en utgivelse som skal gi litt ekstra penger i kassa. I tillegg til at en bunke Jippi-tegnere bidrar, kommer det også stoff fra folk som Knut Nærum og Tom Ostad. Flere sterke navn vil bli føyd til lista opp mot deadline og bladet vil være ute i løpet av et par uker. Å avslutte med å si at investering er obligatorisk for alle som leser denne spalten, er selvsagt helt overflødig.

Kommentarer