Nok en helgrå novembersøndag gir om ikke annet muligheten til å få oppdatert disse sidene. Jeg vet det ser ut som om jeg har ligget på latsiden en stund - faktisk i hele år, men faktum er at jeg har jobbet jevnt og trutt i hele høst, først og fremst med det som i løpet av neste år skal bli soloheftet Negativ.

Den mye hypede "Serien om Roger" er nå 95% ferdigtegnet i blyant. Desverre greide jeg ikke å komme over 20 siders-merket, men 19 sider er uansett en soleklar personlig rekord.

Under ser du side 2 i sin nåværende versjon. Hvis du har lite å gjøre, kan du jo sammenligne med skissen som du finner ved å klikke her. Egentlig har det ikke skjedd så mye med denne siden på veien til rentegning - figurene har funnet sin endelige form, dialogen er finjustert litt og alt er blitt renere og penere. Andre sider og scener er blitt helt omskrevet i løpet av prosessen.

Måken som har dukket opp i den siste ruten er forresten bare ment som et vagt frampek mot noe som skjer mot slutten av historien.


Med 19 sider mer eller mindre i boks, har jeg omtrent et halvt solohefte. Det betyr at jeg må komme opp med en, tja, 15-20 sider til. Selv om jeg har en del ideer om hva jeg har lyst til å gjøre, har jeg ikke egentlig noen ferdige historier ennå. Og det føles ærlig talt litt skummelt. Tenk om det er nå jeg går tom? Tenk om jeg har tatt meg vann over hodet? Akk o ve! Kunstnerens kvaler!

Vel, vel. Hvis jeg nå ikke skulle gå til grunne i kunstnerisk selvmedlidenhet, har jeg tenkt å la noen av figurene fra "Serien om Roger" gå igjen også i de andre historiene. Tanken er å gi bladet en helhetsfølelse. Jeg har også lyst til å ha med publikumsfavorittene Jesper og Jonathan og Elvis-imitatoren fra Forresten 8. Vi får se hva det blir til.

Litt annet har jo også skjedd i løpet av høsten...

Tronsmo Comix, støttebladet for Tronsmo bokhandel, ble sluppet for en måned eller to siden. Det anbefales ikke bare fordi inntektene går til å holde liv i Norges beste tegneseriebutikk, men også fordi mange flinke folk har lagt seg i selen for å lage noe skikkelig. Mitt bidrag er Jesper og Jonathan-eposet "En perfekt dag".

CD'en "Prima norsk", som jeg har tegnet coveret til, ble gitt ut i slutten av oktober til behørige ovasjoner fra kritikerne (bl.a. med femmere på terningen i både Dagbladet og Aftenposten). Utfyllende informasjon får du hos Beatservice.

Forresten 10 har deadline nå til uka og kan følgelig ventes i butikkene litt før jula kicker inn. For første gang er det uten seriebidrag fra meg, men det blir sikkert dritbra for det. Jeg står for layouten på omslagssidene og annonsen for Los Lobos, en rock'n'roll-sjappe på Grünerløkka.

Til slutt kan jeg jo lekke en aldri så liten nyhet: Coverstjernene fra Forresten, den uforlignelige kjerneFamilien Ost, vil få sitt andre, egne blad i løpet av våren 2001. Jeg har allerede skissene klar til en 6 siders historie skrevet av LYD-gutta. Følg med på Jippi Forlags sider for løpende oppdateringer.

Kommentarer