Tida flyr. Nå er også årets Raptus-festival historie. I år skriver jeg ikke noe langt referat. Jeg nøyer jeg meg med å gratulere vår alles Erik Falk med Raptus-prisen og konstaterer at de ny- og annerledes-tenkende småforlagene (Pokus, Dongery, Dragefjellet, Kick Ass og, selvsagt, Jippi) gjør seg stadig sterkere gjeldende. Festivalen forløp for min del i stor grad som tidligere år. Bortsett fra den lille fadesen med pay-TV, som uansett ikke var min skyld, gikk det aller meste etter planen.

Et tegn på at festivalen har vært vellykket, er at man kommer hjem med en liten ekstra dose inspirasjon. Jeg har ihvertfall i kjølvannet av helga bestemt meg for å snekre sammen et lite bidrag til Forresten. Det blir en enkel side med de gamle traverne Jesper og Jonathan. Jeg hadde egentlig tenkt å stå over dette nummeret, men det er uansett ikke så dumt å få utgitt et og annet mens vi venter på soloheftet. Folk kunne jo komme til å glemme meg fullstendig.


Soloheftet, ja. Takk som spør. Det kommer stadig nærmere utgivelse.

I løpet av sommeren har ihvertfall "Elvin lever!" funnet sin form. Etter en del om og men er serien nå blitt 12 sider lang. Det har vært en ganske arbeidssom prosess å finne den rette formen på historien. At den til slutt er blitt noe jeg kan stå inne for, kan jeg takke Erik Falk og Jens K. Styve for. Skisser har blitt sendt mellom Kristiansand, Oslo og Tromsø. Telefonens og verdsvevas muligheter har blitt utnyttet. Erik og Jens har kommet med gode forslag og krasse bemerkninger. Jeg har blitt tvunget til å anstrenge meg litt ekstra. Når jeg nå ser den første versjonen av serien, blir jeg flau ved tanken på at jeg faktisk tenkte at den var, øhm, "bra nok".

Uansett. "Elvin lever!" og "Serien om Roger" utgjør tilsammen 31 sider. Det som mangler er 5 sider Jesper og Jonathan, pluss selvsagt omslagssider. Og ingenting er tusjet ennå. Med andre ord gjenstår det mye arbeid. Men solohefte skal det bli. Du kan jo smøre deg inn med et eller annet så lenge.

Til slutt må jeg nevne at Karl Bjølseths artikkel om prosessen bak "Jesper og Jonathan tar seg en fest", endelig kom på trykk i TEGN. Det tok sin tid (et år? to år?), men fire siders omtale er selvsagt ikke noe å kimse av. Eneste problem er egentlig forsidetittelen. "Fra skrall idé til ferdig serie"?! Host! Hark! Jeg har bragt på det rene at Stian Andreassen må være den ansvarlige for frekkheten. Den eneste grunnen til at han unngikk grisebank på Raptus, var at han voktet seg vel for å komme på tomannshånd med meg. Men han skal vite at jeg ikke har glemt.

Kommentarer