Ting skjer, de skjer bare ikke så fort. Egentlig er det bare småtteri å melde siden sist, men vi kan jo gå gjennom punktene.

Negativ (som altså er tittelen på det lenge etterlengtede soloheftet mitt) har stadig førsteprioritet. Jeg har i det siste gått tilbake til "Serien om Roger" og prøver å gjøre den ferdig en gang for alle. Hodet mitt fungerer litt sånn at alt som bli liggende halvferdig, blokkerer for eventuelle nye ting. (Sagt på en annen måte: Jeg er en bjørn med bare svært liten forstand.) Derfor føles det godt å se disse sidene sakte, men sikkert finne sin endelige form. Jeg har jo faen hakke meg holdt på med denne serien i et og et halvt år! I skrivende øyeblikk er 12-13 sider av 19 ferdig tusjet og mer eller mindre ferdig skrevet.

Jeg vurderer forresten å bruke raster i soloheftet. Ikke bare vil det forsinke prosessen ytterligere, men jeg tror også at vil gi tegningene mine en dimensjon de har manglet fordi jeg ikke skraverer. Jeg har ihvertfall gjort et eksperiment med Photoshop-raster i ensideren"Surfin'", som er med i kommende Forresten. Vi får se hvordan det tar seg ut og sove litt på det.

Soloprosjektet ble ellers nylig tilgodesett med støtte fra de gode menneskene i Norsk Kulturråd. Det er selvsagt hggelig, men verken forlaget eller jeg er helt fornøyd med beløpet vi fikk og vurderer å sende ny søknad i april.

Noen andre småting: Rune Borvik har bedt pent om en tegning til baksiden av Fia Mia 4 som kommer utpå nyåret, og det har han selvsagt fått. I et krampeaktig forsøk på å være original, valgte jeg å tegne Nemi i stedet for Fia Mia. Resultatet er et kontroversielt innlegg i (den ikke-eksisterende) debatten om hvem som er den egentlige dronningen i tegneserie-Norge. Også Jason, Ronny Haugeland og Jens K. Styve har bidratt med tolkninger av Grünerløkkas fremste datter.

En ny annonse til baksiden av Forresten har jeg også laget, denne gangen for Underholdningsmagneten.no.

Et blad jeg ikke har bidratt til, er Smult, Bladkompaniets nye satsing på norske tegneserier. Jeg har fått invitasjon til bidra, men foreløpig har jeg ingenting å komme med. Som sagt så er jeg jo en bjørn med bare svært liten forstand. En mulig måte å gjøre det på, er å gå i kompaniskap med Ronny Haugeland nok en gang. Forhåpentligvis kan vi sette oss ned i jula og koke sammen et eller annet. Det ville jo rett og slett være for dumt å ikke prøve seg når sjansen til å jobbe profesjonelt endelig byr seg.

Apropos veien til grenseløs berømmelse, rikdom og lykke, så må jeg benytte sjansen til å gratulere Jason med all fremgangen i forbindelse med Fantagraphics' utgivelse av Hey Wait. Noen av oss har jo i flere år visst at det er internasjonal klasse over seriene hans, men nå ser det ut til at resten av verden begynner å komme etter.

Kommentarer