Rapport fra Raptus 2003

Den beste replikkvekslingen under årets Raptus-festival fant sted etter vi hadde forvillet oss inn på goth-kveld på Hulen.

Fremmed goth-dame: - Kjenner du Flu?
Ronny: - Ja.

Hvorpå den fremmede goth-damen smeller til en fred og ingen fare-anende Ronny i ansiktet med flat hånd.

Noen tilfredsstillende forklaring på denne aggresjonen kom aldri. Og ikke engang Flu hadde sett henne før.

Men, vold og intriger til tross, vi hadde en fin helg i Bergen. Som vanlig gikk jeg glipp av det meste som hadde med det offisielle programmet å gjøre, men det var likevel nok å glede seg over. Ikke minst var det mange nye tegneserieutgivelser å bruke penger på.

Den store Ronny Haugeland-boka er, bortsett fra en og annen skrivefeil, blitt akkurat det praktverket den var ment å være. Ronny har dermed fått noe å vise barnebarna, og vi andre noe fint å putte i bokhylla.

Flott har også Alt fõr konsten 4, den nordiske antologien med den svenske oversettelsen av "Serien om Roger", blitt. At de norske bidragene kommer fra Steffen Kverneland, Christopher Nielsen og meg, stiller jo meg i et, ahum, interessant - men forhåpentligvis ikke altfor avslørende - lys.

Nye utgivelser fra Tor Ærlig, Flu, Styve/Lauvdahl, Johann Wanloo, Pokus og Dongery var også blant det jeg fikk rasket med meg. Mye godt lesestoff på sengekanten framover. Ros må også gå til Odd Henning Skyllingstad for den nydelige animasjonsfilmen "Børre er død", og til Ronny for sin ikke fullt så rørende Johnny Cash-tributt "Folsom Prison Blues". Dessuten så Bjørn Ouslands nye, stumme hundeserier særdeles lekre ut.

Hvis det er noe fra helga jeg er misfornøyd med, så er det at jeg ikke var flinkere til å menge meg med folk jeg ikke kjenner fra før. Men sånn er det alltid. Jeg blir nok aldri noen mingler. Hvis noen skulle ha oppfattet meg som arrogant eller noe, så mente jeg ikke å være det. Det var nok bare beskjedenheten (ev. bakrusen) som tok overhånd.

Ja, også vil jeg oppfordre bergenserne til å gjøre noe med de absurde skjenkebestemmelsene sine. Bare sånn apropos valget i dag, mener jeg. Bartendere som begynner å blinke med lysene og jage folk fra rom til rom midt på kvelden, hadde det vært fint å slippe neste gang jeg og vennene mine er på besøk.

Kommentarer