Endelig har min gode venn Ronny begynt å innse viktigheten av å høre på country. Og det ser jeg på som et sunnhetstegn, et tegn på at gutten omsider begynner å bli voksen. Country er nemlig ikke musikk for barneselskaper, boller og brus, det er soundtracket til grå arbeidsdager, trøsteløst kjærlighetsliv og begynnende alkoholisme.

Så ikveld har jeg satt sammen en liten startpakke for den unge mannen. Konseptet skle riktignok ut nesten med en gang, da noen klart ikke-country artister (Gillian Welch, Natalie Merchant) snek seg med. Men det får så være; de passer sømløst inn i sammenhengen. Jeg har også droppet artister som Ronny opplagt kjenner til fra før - med andre ord ingen Johnny Cash, Townes van Zandt eller Will Oldham. CD'en bærer vel også litt preg av at utgangspunktet mitt er rock heller enn pur country. Og at det ikke går mer enn 78 minutter på én CD.

Arbeidstittel: "Cry in Your Beer, Fucker!".

1. Son Volt: Windfall
2. Whiskeytown: Dancing with the Women at the Bar
3. Home Groan: Astrodome
4. Loretta Lynn & Jack White: Portland, Oregon
5. Emmylou Harris: Boulder to Birmingham
6. The Byrds m/Gram Parsons: Hickory Wind
7. Gene Clark: Polly
8. Gillian Welch: Everything Is Free
9. Natalie Merchant: Sally Ann
10. Guy Clark: Desperadoes Waiting for a Train
11. Elvis Costello & The Attractions: Good Year for the Roses
12. Lucinda Williams: I Envy The Wind
13. Jesse Sykes & The Sweet Hereafter: Reckless Burning
14. 16 Horsepower: Praying Arm Lane
15. The Handsome Family: My Sister's Tiny Hands
16. The Jayhawks: Nevada, California
17. The Walkabouts: Loom of the Land
18. Willie Nelson: American Tune

Men faen for en fin CD, a gitt! Tror sannelig jeg skal brenne et eks til meg selv også, jeg.

Kommentarer