Både Stian og Jone vil så gjerne vite litt om lesevanene mine, og jeg har visst ikke hjerte til å skuffe dem:

1) Hvor mange bøker eier du?
Hvis vi for enkelhets skyld holder tegneseriene utenfor, står det omtrent hundre bøker i hyllene her i stua. Det dreier seg om ånkli voksenlitteratur og diverse bøker om populærkultur, mest musikk. På soverommet står det kanskje femti bøker til, stort sett horror og science fiction. Fordelt på diverse kasser i kjelleren finnes resten - guttebøker, Morgan Kane og sånt noe, minst et par hundre stykker.

2) Hvilken bok var den siste du kjøpte?
"I Hitlers bunker" av Joachim Fest. Med den fordoblet jeg min samling 2. verdenskrig-litteratur. (Resten av samlingen består av "Stalingrad" av Anthony Beevor.)

3) Hvilken bok var den siste du leste?
Den sist avsluttede må ha vært "Chronicles Volume One" av Bob Dylan. Den mannen kan skrive prosa også!

4) Nevn fem bøker som betyr mye for deg, og som du har lest mer enn tre ganger.
I min høyt framskredne alder kan man ikke ta seg tid til å lese de samme bøkene om igjen og om igjen. Da jeg var guttunge, derimot, drev jeg mye med det. Da arvet jeg nemlig alle min fars guttebøker fra femti-tallet. Dermed fikk jeg med meg klassikerne - Mark Twain, Jules Verne, James Fenimore Cooper, Robert Louis Stevenson og så videre. Påvirkningen dette hadde på meg kan neppe overvurderes.

5) Oppfordre fem personer til å fylle ut denne i sin blogg.
Ronny, Irene, Helene, Calvin og Trond Ivar.

Rune skal få slippe siden han neppe har lest fem bøker.

Kommentarer