Filmnotater

Jeg vet ikke hvordan det er blitt slik, men jeg føler meg etterhvert nærmest forpliktet til å mene og skrive noe om hver eneste film jeg ser. Som om jeg skulle være en jævla filmkritiker. Som om noen bryr seg om hva jeg mener.

Djeezes.

Intolerable Cruelty
Denne DVD-en kjøpte jeg kun for å komplettere samlingen med Coen-filmer. Nå føler jeg mest for å bli kvitt den på et eller annet vis. Den er jo bare så frustrerende middelmådig - dyktig skrudd sammen, men sjelløs. Og de tilløpene til typisk Coen-humor som er, virker mest av alt påtatt "quirky". Etter denne gadd jeg rett og slett ikke å se The Ladykillers. 5/10

Torsk på Tallinn - En liten film om ensamhet
Killinggänget et sted midt mellom sin "ironiske" tidlige 90-tallsperiode og den adskillig bredere anlagte Fyra nyanser av brunt. Bård Tufte Johansen og Harald Eia har nok kikket mye på disse greiene, ja. 8/10

The Fog of War - Eleven Lessons from the Life of Robert S. McNamara
McNamara snakker om sin rolle, blant annet som forsvarsminister, i 2. verdenskrig og Vietnam-krigen. Ikke mange har den førstehåndserfaringen med krigens kompleksitet og etiske dilemmaer som han har. "How much evil must we do in order to do good?" En av de beste dokumentarfilmene jeg har sett. 9/10

Bottle Rocket
Svært fornøyelig liten film. Wes Andersons første. 8/10

The Big Red One - The Reconstruction
Sammenlignet med flere nyere "realistiske" skildringer av 2. verdenskrig, blir denne litt tam, litt stivbeint. Høydepunkt: Når sersjant Lee Marvin sjekker ut en soldat som har fått sprengt vekk en testikkel. "You can live without it. That's why they gave you two," sier han og slenger den blodige, lille tingesten over skuldra. 6/10

Sånger från andra våningen
Alvorlig, men morsom. Dyp, men enkel. Stilisert, men varm. Og så videre. Unike saker. 9/10

All the President's Men
Jeg har en viss svakhet for storpolitiske intriger, og 70-tallet var en god tid for den slags. Dessuten var det jo da Hollywood hadde litt edge. 8/10

Naked Lunch
Mørk, hallusinatorisk og svart humoristisk dopfantasi basert like mye på William Burroughs' dopbefengte liv som hans mer eller mindre uleselige doproman av samme navn. Exterminate all rational thought. 8/10

Mean Streets
Unge og energiske Scorsese, Keitel og DeNiro i ekstremt innflytelsesrik film. 8/10

Sling Blade (Director's Cut)
Det som bærer denne filmen er utvilsomt karakteren Karl. Ingen har sett den uten å prøve å imitere stemmen hans etterpå. I reckon. 8/10

Hvis du skulle ha lyst til å se alle filmnotatene mine, så finner du dem på denne siden.

Kommentarer