Jøje meg, kan det virkelig være 10 år siden 2008?


I min alder blir det stadig vanskeligere å tro på kalenderen, men følgende er noe har jeg store problemer med å tilbakevise.

Boken med den ikke spesielt fantasieggende, men svært dekkende tittelen "Tegneserier 1993–2008" ble gitt ut i mai 2008. Dét betyr at det må være ganske nøyaktig 10 år siden min karriere som tegneserieskaper toppet seg.

Nå var det aldri meningen at boken – som inneholder nærmere 200 sider med serier hele veien fra fanzine-tiden til ting jeg laget for storforlagsblader som "Rocky" – skulle bli stående som selve høydepunktet i produksjonen min, men sånn føles det i ettertid.

Jeg laget riktig nok ganske mye i årene som fulgte, men alt sammen ble enten oversett, negativt mottatt eller ikke utgitt i det hele tatt. Og da hele livssituasjonen min endret seg rundt 2012 – først ble jeg frilanser, så ble jeg samboer – fikk tegneseriemakingen nødvendigvis lavere prioritet. Men jeg har altså aldri egentlig sluttet. Jeg har bare ikke laget noe på en stund.

Uansett vil jeg alltid ha "Tegneserier 1993–2008" å vise til. Mye i den er sånt jeg ikke kan forklare hvor kommer fra, noe er sånt som gjør meg pinlig berørt og en god del er jeg ikke så rent lite stolt av. Selv om jeg aldri kikker i boken, er det godt å vite at den eksisterer.

Herregud, så mye av ungdomstiden min som gikk med til disse greiene!

"Tegneserier 1993–2008" lar seg visstnok fremdeles bestille fra Jippi Forlag.

Kommentarer